العربية العربية English English فارسی فارسی Türkçe Türkçe
العربيةEnglishفارسیTürkçe
لوگوی ما

ارزش و تعرفه کالا چیست؟

در زمینه انجام تجارت های بین المللی شاید شما هم با موضوعاتی مثل تعیین ارزش کالا یا تعیین تعرفه کالا برخورد کرده باشید و یا شاید به تازگی وارد این عرصه شده اید و تمایل دارید با این موضوعات مهم و پر کاربرد در زمینه فعالیت های تجاری آشنا شوید تا با دید وسیع تری بتوانید به تجارت پرداخته و در مدت کوتاهی به سودهای کلان دست یابید؛ بنابراین اگر شما هم می پرسید که تعیین ارزش و تعرفه کالا چیست یا این کار چگونه انجام می شود، می توانید در این مقاله با ما همراه شوید تا علاوه بر شناخت مسئله مهم تعیین ارزش و تعرفه کالا، با چگونگی روش های محاسبه ارزش و تعرفه انواع مختلف کالاها نیز آشنا شوید. تعیین ارزش و تعرفه کالا چیست؟ در ابتدا لازم است که توضیح دهیم تعیین ارزش و تعرفه کالا چیست و چه کاربردی دارد؟ برای پاسخ به این پرسش ها باید بگوییم که تعیین ارزش و تعرفه کالا در محاسبات گمرکی کالاهای وارداتی بسیار اهمیت داشته و از این رو به آن ارزش گمرکی کالا نیز گفته می شود؛ اما به طور کلی ارزش یا تعرفه کالا مجموعه هزینه های پرداخت شده توسط صاحب کالا می باشد که این هزینه ها هزینه های کالا در زمان خرید از مبدا، هزینه های حمل و نقل، هزینه های بیمه و سایر هزینه ها از زمان خرید کالا تا زمان ورود آن به اولین اداره گمرک کشور را شامل می شود. بر این اساس می توان گفت که تعیین ارزش و تعرفه کالا برای کاهش هزینه های ترخیص کالا از گمرک بسیار حائز اهمیت بوده و لذا لازم است که تجار و بازرگانان پیش از هرگونه اقدام در زمینه واردات کالا به تعیین ارزش و تعرفه کالا توجه نمایند و این فرآیند محاسباتی را به طور دقیق انجام دهند. برای محاسبه یا تعیین ارزش و تعرفه کالا روش های مختلفی وجود دارد که در ادامه این مقاله بدان ها اشاره خواهیم کرد؛ اما به طور کلی برای تعیین ارزش و تعرفه کالا همواره به فاکتورهای صاحب کالا نیاز داریم تا هزینه های خرید کالا، هزینه های بیمه، هزینه های حمل و نقل و سایر هزینه ها را از روی آن برآورد نماییم که معمولا این کار در گمرک  براساس برابری نرخ ارز اعلام شده توسط بانک مرکزی در روز اظهار و از روی سیاهه خرید یا سایر اسناد تسلیمی صاحب کالا به گمرک انجام می شود.

روش های تعیین ارزش و تعرفه کالا

همانطور که گفته شد تعیین ارزش و تعرفه کالا از جمله اقدامات مهم و ضروری در انجام تجارت های بین المللی در حوزه واردات کالا می باشد که در صورت عدم توجه به آن می تواند با افزایش هزینه های شما زیان های مالی زیادی را نیز برایتان به همراه داشته باشد؛ بنابراین لازم است که پیش از هر گونه اقدام در زمینه واردات کالا به تعیین ارزش و تعرفه کالا وارداتی خود پرداخته و با نهایت دقت این فرآیند را به انجام برسانید. ارزش کالاها هواره به عوامل مختلفی مانند کیفیت، کشور محل ساخت و تولید، هزینه های حمل و نقل از کشور مبدا تا کشور مقصد، هزینه های بیمه و باربری و … بستگی دارد که تمام این عوامل را می توان با توجه به فاکتورهای صاحب کالا یا سیاهه خرید کالا بررسی نمود و هزینه های دقیق را برآورد کرد. برای تعیین ارزش و تعرفه کالا به طور کلی سه روش وجود دارد که تجار و بازرگانان براساس نیاز خود می توانند یکی از این سه روش را انتخاب نموده و به تعیین ارزش و تعرفه کالا وارداتی خود بپردازند:
  • تعیین ارزش و تعرفه کالا براساس فاکتور صاحب کالا

در این روش براساس هزینه های ثبت شده در فاکتور صاحب کالا به تعیین ارزش و تعرفه کالا می پردازند، چرا که تمام هزینه های پرداخت شده اعم از خرید کالا در کشور مبدا تا هزینه های پرداختی برای حمل و نقل ایمن آن تا اولین اداره گمرک کشور مقصد در این فاکتورها ثبت می شوند و لذا به راحتی می توان ارزش کالاها را با توجه به این اسناد و مدارک محاسبه نمود.
  • تعیین ارزش و تعرفه کالا به وسیله ی سامانه TSC و سوابق ارزشی
TSC که به کد شناسه کالا معروف می باشد یک کد چهار رقمی است که عموما براساس مشخصات فنی، فیزیکی، شیمیایی و مدل کالاها تعیین می گردد و به وسیله این کد به راحتی می توان ارزش کالاهای مختلف را به راحتی بررسی یا محاسبه نمود. سامانه TSC یک سایت اینترنتی به نشانی tsc.irica.co می باشد که حاوی یک بانک اطلاعاتی کامل از ارزش کالاهای تولیدی و بازرگانی بوده و توسط اداره گمرک کشور راه اندازی شده است. تجار و بازرگانان با مراجعه به این سامانه می توانند به راحتی ارزش کالاهای مختلف را بررسی نمایند، چرا که ارزش و تعرفه کالاهای مختلف در این سامانه از پیش تعیین شده اند و به صورت کاملا طبقه بندی شده قابل دسترسی کاربران می باشند.
  • تعیین ارزش و تعرفه کالا با ایجاد تقاضای کتبی در اداره گمرک

آخرین روش برای محاسبه یا تعیین ارزش کالا مراجعه به اداره گمرک کشور و تقاضای کتبی برای تعیین تعرفه و ارزش کالاهای وارداتی می باشد. در این حالت اداره به کمک اداره گمرک ارزش کالاها با توجه به حقوق گمرکی، سود بازرگانی و شرایط ورودی کالاهای خریده شده توسط واردکنندگان تعیین می شوند.

بهترین روش برای محاسبه و تعیین ارزش و تعرفه کالا چیست؟

پس از بررسی های انجام شده و مطالعات گوناگون در حوزه ی مختلف تجارت های بین المللی باید بگوییم که سه روش معرفی شده در این مقاله سه روش اصلی و اساسی در تعیین ارزش و تعرفه کالا می باشند؛ اما یک روش مطمئن و بی دغدغه در تعیین ارزش و تعرفه کالا مراجعه به شرکت های فعال در حوزه ی فعالیت های بازرگانی می باشد تا شما بتوانید به راحتی و در کمترین زمان کالاهای وارداتی خود را پیش از شروع فعالیت های تجاریتان ارزش گذاری نموده و در نتیجه هزینه ها و سرمایه های اولیه برای انجام فعالیت های تجاری خود را تعیین نمایید. شرکت بازرگانی اورانوس از جمله شرکت های فعال در حوزه ارائه خدمات بازرگانی به تجار و بازرگانان داخلی و خارجی می باشد که علاوه بر ارائه مشاوره و راهنمایی در زمینه محاسبه ارزش کالاهای وارداتی، در زمینه ترخیص کالا، حمل و نقل کالاهای صادراتی یا وارداتی و سایر فعالیت های مختلف در حوزه های بین المللی و داخلی می تواند به شما کمک کند. این شرکت با برخورداری از مشاورین مجرب و کارشناسان متخصص در حوزه های گوناگون علم اقتصاد به راحتی می تواند در تعیین ارزش و تعرفه کالاهای مختلف وارداتی به شما کمک کرده و با راهنمایی های خود در کاهش هزینه های ترخیص کالای شما از گمرک موثر واقع شود؛ بنابراین اگر یک شرکت تازه تاسیس دارید یا فعالیت های تجاری خود را در حوزه واردات کالا به تازگی آغاز نموده اید، می توانید برای تعین ارزش و تعرفه کالا به این شرکت و کارشناسان متخصص آن در این زمینه مراجعه نمایید. همچنین یک نکته نیز حائز اهمیت می باشد و آن این است که تعیین ارزش و تعرفه کالا یک پروسه اقتصادی، علمی و محاسباتی می باشد که باید به طور تخصصی با این فرآیند و روند ریاضی آن آشنا باشید؛ بنابراین شناخت تخصصی این فرآیند از عهده هر کسی برنمی آید و پروسه زمانبری می باشد، همچنین اینکه مشغله های کاری افراد این فرصت را نمی دهد که بتوانند با دقت و حوصله بیشتری به آموزش و شناخت این پروسه علمی بپردازند، پس بهترین راه برای تعیین ارزش کالاها مراجعه به افرادی است که در این زمینه مطالعه نموده اند و از تحصیلات و شناخت کافی برخوردار می باشند. در نتیجه بهترین راه برای تعیین ارزش و تعرفه کالا همواره مراجعه به کارشناسان با تجربه و تحصیلکرده شرکت های بازرگانی می باشد تا در کمترین زمان و با پرداخت کمترین هزینه ها بتوانیم کالاهای مختلف را ارزش گذاری نموده و فعالیت های تجاری خود را گسترش دهیم.

Nullam quis risus eget urna mollis ornare vel eu leo. Aenean lacinia bibendum nulla sed